Kupujete novú eKasa pokladnicu? Tu je návod, ako správne ukončiť prevádzku tej starej

Nemožnosť upgradu, zastaranosť alebo príliš veľká investícia, ktorá sa neoplatí. To sú najčastejšie dôvody, prečo sa podnikatelia zbavujú svojich elektronických registračných pokladníc (ERP) a zaobstarávajú si pred štartom eKasy nové zariadenia. Ak je to aj váš prípad, myslite na to, že musíte prevádzku ERP riadne ukončiť.

Pripravili sme pre vás detailný návod, ako správne postupovať, aby ste splnili všetky požiadavky úradov. Najprv sa pozrieme na postup, ktorý platí, ak prevádzku ERP ukončujete do 30. júna 2019.

1. Servisná organizácia ukončí prevádzku

Najskôr kontaktujte svoju servisnú organizáciu a dohodnite si ukončenie prevádzky pokladnice. Potom, čo ju servisný technik vykoná, všetko zaznamená do knihy ERP.

2. Informujte daňový úrad

Do troch pracovných dní po ukončení prevádzky ERP (dátum uvedený v knihe ERP) o tom musíte informovať ľubovoľný daňový úrad. Ten zruší DKP (daňový kód pokladnice) a tento úkon zapíše do knihy ERP. Taktiež do nej dostanete pečiatku a podpis úradníka.

3. Uchovajte dátové médium

Keď servisná organizácia ukončí prevádzku vašej pokladnice, informácie z fiskálnej pamäte uloží na dátové médium, ktoré vám odovzdá. Jeho prevzatie zapíše do knihy ERP a vy ho svojim podpisom potvrdíte. Dátové médium uložte na bezpečné miesto. Máte povinnosť ho uschovať po dobu piatich rokov od konca tohto kalendárneho roka.

Postup od 1. júla 2019

Časový harmonogram zavedenia eKasy je veľmi vypätý a vydávanie certifikácií sa omeškalo. Problém je, že si ani teraz nekúpite väčšinu pokladníc, ktoré už certifikáciu získali. Výrobcovia ich začali vyrábať až po nadobudnutí osvedčenia.

Vôbec teda nie je isté, či bude do konca júna k dispozícii dostatok pokladníc pre všetkých podnikateľov. Celkom je potrebné nahradiť 200 tisíc zariadení. (Aktuálnu situáciu neustále sledujeme a informujeme o nej na facebookovej stránke Všetko o e-Kase.)

Preto je pravdepodobné, že podnikatelia budú nútení nechať výmenu až na poslednú chvíľu a nestihnú na novú pokladnicu prejsť v predstihu. Starú ERP môžete používať až do 30. júna. Potom však máte smolu daňový úrad k 1. júlu zruší všetky DKP, ktoré budú ešte v prevádzke.

Od tejto chvíle teda nemôžete svoju ERP ďalej používať. Tak ako v prvom prípade musíte osloviť svoju servisnú organizáciu a požiadať ju o ukončenie prevádzky. Opäť si prevezmete dátové médium, ktoré dlhodobo uschováte. Zrušenie pokladnice však nemusíte hlásiť na úrad, pretože DKP už budú plošne zrušené.

Ako dlho archivovať

Či už prevádzku zrušíte do konca júna alebo až neskôr, myslite na to, že máte povinnosť uschovať dáta pre prípadnú kontrolu.

  • Knihu ERP musíte archivovať desať rokov od konca tohto kalendárneho roka.
  • Fiskálnu pamäť a dátové médium, ktoré dostanete od servisnej organizácie, uschovávate po dobu piatich rokov od konca tohto kalendárneho roka.
  • Kópie paragónov archivujete chronologicky usporiadané po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vystavené.

Včas nasaďte novú

S ukončením prevádzky starej pokladnice počkajte ideálne dovtedy, kedy už budete mať kúpenú a zapojenú novú pokladnicu. Inak by sa mohlo stať, že sa ocitnete bez zariadenia, na ktorom by ste mohli evidovať tržby, a v takom prípade musíte dočasne zavrieť.

Zatiaľ neviete, či budete musieť meniť pokladnicu? Vyplňte si náš dotazník (dole na stránke), urobte si jasno a získajte ďalšie užitočné informácie.

Zistiť viac o eKase (+ dotazník)

Nejnovější články

Nezinkasované pohľadávky a neuhradené záväzky z hľadiska dane z príjmov

Informácie o úpravách základu dane z príjmov z dôvodu nezinkasovaných pohľadávok alebo neuhradených záväzkov uvedené…

1 augusta, 2025

Nová daň z finančných transakcií od roku 2025

Zákon o dani z finančných transakcií – kľúčové pojmy Novú daň z finančných transakcií upravuje…

31 júla, 2025

Vyplácanie dividend (podielov na zisku) v roku 2025 za minulé roky

Kedy môže spoločnosť vyplatiť podiely na zisku – podmienky Podmienky vyplácania podielov na zisku upravuje…

30 júla, 2025

Oznámenie o dani z finančných transakcií (daňové priznanie)

Daň z finančných transakcií a jej základné princípy Pred tým, než sa bližšie pozrieme na…

28 júla, 2025

Změny a novinky Money S3 verze 25.602

Tatra banka (API) Upravili sme komunikačnú službu elektronického platobného styku Tatra banka (API) s podporou…

24 júla, 2025

Životné minimum od 1. júla 2025 mení veličiny pre účtovníkov a iné osoby

Nové sumy životného minima platné od 1.7.2025 Životné minimum je upravené zákonom č. 601/2003 Z.…

22 júla, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy