Podnikanie

[Návod] Ako viesť sklad v daňovej evidencii

Kto vedie daňovú evidenciu

Pomocou daňovej evidencie živnostníci (SZČO) vykazujú svoju ekonomickú činnosť – evidenciu majetku, záväzkov, príjmov a výdavkov. Prostredníctvom nej dokladajú úradom svoju ekonomickú situáciu a zároveň vypočítajú, koľko zaplatia na dani z príjmov. Jej vedenie je jednoduchšie ako vedenie podvojného účtovníctva.

Daňovú evidenciu (jednodduché účtovníctvo) vedú živnostníci (SZČO), ktorí nemajú povinnosť viesť podvojné účtovníctvo a zároveň neuplatňujú paušálne výdavky.

Pri vedení daňovej evidencie zaznamenávate:

  • príjmy a výdavky,
  • obchodný majetok,
  • záväzky a pohľadávky.

Daňová evidencia a vedenie skladu

Ak patríte medzi živnostníkov, ktorí vedú daňovú evidenciu a zároveň pravidelne dokupujete zásoby pre váš e-shop alebo kamennú predajňu, musíte viesť aj skladovú evidenciu.

Podľa zákona o dani z príjmov (§ 6 ods. 11 Daňová evidencia) musíte k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia zistiť skutočný stav svojich zásob, hmotného majetku, pohľadávok a dlhov – vykonať tzv. inventarizáciu zásob.

Medzi zásoby, ktoré evidujete, patria napríklad:

  • materiál – drevo, plast, skrutky,
  • tovar – hnuteľné veci nadobudnuté za účelom predaja,
  • výrobky určené na predaj.

Podnikatelia však nevedú skladovú evidenciu len z dôvodu povinnosti – zabezpečia si vďaka nej prehľad o:

  • skutočnom stave zásob,
  • dátumoch expirácie tovaru,
  • dátumoch nákupu,
  • nákupných a obstarávacích cenách,
  • počte nakúpených kusov.

Skladová evidencia vám umožní udržiavať optimálny sortiment a zabráni, aby sa vám stalo, že v sklade v lete leží zimný tovar a naopak. Pri podnikaní, kde skladujete väčšie množstvo tovaru alebo potrebujete flexibilne rozširovať skladovú kapacitu, mnohí podnikatelia využívajú aj externé riešenia – napríklad lodné kontajnery ako dodatočný sklad alebo krátkodobý prenájom pri sezónnych špičkách.

Tovar a ďalšie skladové položky sa evidujú na skladových kartách, ktoré obsahujú údaje o tovare a prehľad pohybov (príjem a výdaj).

Výber skladového systému: Excel versus elektronický systém

Skladové hospodárstvo je možné viesť rôznymi spôsobmi. Niektoré firmy využívajú excelové tabuľky, iným vyhovujú elektronické skladové systémy, ktoré zamestnancom šetria prácu a znižujú náklady na prevádzku. Oba systémy majú svoje výhody a nevýhody:

  • Excelové tabuľky vám postačia, ak máte malý sklad a neplánujete ho rozširovať. Sú dostupné aj v bezplatných verziách a sú vhodné na rýchlu orientáciu. Akonáhle však budete chcieť robiť pokročilejšiu analýzu alebo sa vám sklad rozrastie, s excelovými tabuľkami si už nevystačíte.
  • Elektronický skladový systém ocenia najmä majitelia väčších skladov alebo tí, ktorí vedú viacero skladov naraz. Poriadok v skladovej evidencii vám zaistí skladový softvér alebo modul, ktorý môžete pridať k svojmu účtovnému programu.

Elektronický skladový systém oproti Excelu ponúka množstvo automatizácií – prijíma objednávky, generuje faktúry a automaticky vás upozorní na nedostatok tovaru na sklade. Môžete ho tiež prepojiť s čítačkami čiarových kódov, čo vám zabezpečí, že vyskladníte správny produkt.

Detailnejšie porovnanie oboch možností:

Sklad v Exceli Sklad v účtovnom programu
Prepojenie s e-shopom nie áno
Upozornenie na nízku zásobu nie áno
Pokročilé skladové analýzy obmedzené možnosti áno
Chyby spôsobené ľudským faktorom vysoké riziko Nižšie riziko
Zákaznícka podpora nie áno
Možnosť prepojenia s čítačkami čiarových kódov alebo PDA nie áno

TIP: Prečítajte si, ako posunúť skladovú evidenciu vášho e-shopu o úroveň vyššie.

Vyskúšajte si zadarmo účtovný program Money S3
S ním môžete jednoducho viesť účtovníctvo, vystavovať faktúry či evidovať sklad pre kamenný i online predaj

Poriadok v sklade zabezpečí Money S3

Účtovný systém Money S3 s modulom Skladové hospodárstvo vám pomôže zabezpečiť perfektný systém v sklade. V jednom softvéri tak získate nástroj na vystavovanie faktúr aj vedenie skladovej evidencie.

Skladový softvér Money S3 môžete využívať, či už vediete sklad pre menšiu predajňu, e-shop, stredne veľký sklad alebo máte skladov viac. Hodí sa najmä, ak:

  • nemáte dostatočný prehľad o tovare na sklade,
  • trávite príliš veľa času aktualizáciou údajov v tabuľkách,
  • často vám dochádzajú skladové zásoby,
  • potrebujete urýchliť inventúry,
  • obchodujete s tovarom, ktorý sa ľahko kazí,
  • spracovávate väčší objem vratiek, výmen tovaru a reklamácií,
  • nevyužívate kapacitu skladu naplno.

Skladový systém Money S3 môžete vyskúšať bezplatne vo verzii Money S3 Start. Alebo si rovno pozrite, aká je cena za skladový modul v plnej verzii Money S3.

Nejnovější články

Minikurz 2025: otázky a odpovede

Zodpovedané otázky z 2.12. Ako sa postupuje, keď by sme chceli do účtovného programu MONEY…

3 decembra, 2025

Zmeny a novinky Money S3 verzie 25.903

Priznanie k DPH V Priznaní k DPH sa Účely DPH (koeficient), nastavené na dokladoch, zohľadňujú…

19 novembra, 2025

Zmeny a novinky Money S3 verzie 25.902

Nezdaniteľné príjmy na mzde Nezdaniteľné príjmy uvedené na Karte mzdy v záložke Vyúčtovanie je možné…

13 novembra, 2025

Novinky vo verzii 25.901: Rýchlejšie výkazy DPH a lepší výkon systému

Výrazné zrýchlenie výkazov DPH Na základe podnetov používateľov sme optimalizovali spracovanie dokladov pri tvorbe priznania…

10 novembra, 2025

Zmeny a novinky Money S3 verzie 25.901

Optimalizácia zostáv DPH Optimalizovali sme načítanie dokladov v zostavách Priznanie k DPH a Kontrolný výkaz…

10 novembra, 2025

5 najdôležitejších noviniek v Money S3 za rok 2025, ktoré musíte poznať

Vždy aktuálna legislatíva Rok 2025 prináša významné zmeny v oblasti DPH v nadväznosti na konsolidačný…

30 októbra, 2025

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejjednodušší použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.

Cookie policy