Obsah
Ak pravidelne naskladňujete tovar, materiál alebo výrobky, musíte viesť skladovú evidenciu, aby ste v prípade kontroly mohli správne doložiť stav zásob. Aj keď neúčtujete a vediete len daňovú evidenciu. Prečítajte si, akým spôsobom skladové zásoby evidovať.
Kto vedie daňovú evidenciu
Pomocou daňovej evidencie živnostníci (SZČO) vykazujú svoju ekonomickú činnosť – evidenciu majetku, záväzkov, príjmov a výdavkov. Prostredníctvom nej dokladajú úradom svoju ekonomickú situáciu a zároveň vypočítajú, koľko zaplatia na dani z príjmov. Jej vedenie je jednoduchšie ako vedenie podvojného účtovníctva.
Daňovú evidenciu (jednodduché účtovníctvo) vedú živnostníci (SZČO), ktorí nemajú povinnosť viesť podvojné účtovníctvo a zároveň neuplatňujú paušálne výdavky.
Pri vedení daňovej evidencie zaznamenávate:
- príjmy a výdavky,
- obchodný majetok,
- záväzky a pohľadávky.
Daňová evidencia a vedenie skladu
Ak patríte medzi živnostníkov, ktorí vedú daňovú evidenciu a zároveň pravidelne dokupujete zásoby pre váš e-shop alebo kamennú predajňu, musíte viesť aj skladovú evidenciu.
Podľa zákona o dani z príjmov (§ 6 ods. 11 Daňová evidencia) musíte k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia zistiť skutočný stav svojich zásob, hmotného majetku, pohľadávok a dlhov – vykonať tzv. inventarizáciu zásob.
Medzi zásoby, ktoré evidujete, patria napríklad:
- materiál – drevo, plast, skrutky,
- tovar – hnuteľné veci nadobudnuté za účelom predaja,
- výrobky určené na predaj.
Podnikatelia však nevedú skladovú evidenciu len z dôvodu povinnosti – zabezpečia si vďaka nej prehľad o:
- skutočnom stave zásob,
- dátumoch expirácie tovaru,
- dátumoch nákupu,
- nákupných a obstarávacích cenách,
- počte nakúpených kusov.
Skladová evidencia vám umožní udržiavať optimálny sortiment a zabráni, aby sa vám stalo, že v sklade v lete leží zimný tovar a naopak.
Tovar a ďalšie skladové položky sa evidujú na skladových kartách, ktoré obsahujú údaje o tovare a prehľad pohybov (príjem a výdaj).
Výber skladového systému: Excel versus elektronický systém
Skladové hospodárstvo je možné viesť rôznymi spôsobmi. Niektoré firmy využívajú excelové tabuľky, iným vyhovujú elektronické skladové systémy, ktoré zamestnancom šetria prácu a znižujú náklady na prevádzku. Oba systémy majú svoje výhody a nevýhody:
- Excelové tabuľky vám postačia, ak máte malý sklad a neplánujete ho rozširovať. Sú dostupné aj v bezplatných verziách a sú vhodné na rýchlu orientáciu. Akonáhle však budete chcieť robiť pokročilejšiu analýzu alebo sa vám sklad rozrastie, s excelovými tabuľkami si už nevystačíte.
- Elektronický skladový systém ocenia najmä majitelia väčších skladov alebo tí, ktorí vedú viacero skladov naraz. Poriadok v skladovej evidencii vám zaistí skladový softvér alebo modul, ktorý môžete pridať k svojmu účtovnému programu.
Elektronický skladový systém oproti Excelu ponúka množstvo automatizácií – prijíma objednávky, generuje faktúry a automaticky vás upozorní na nedostatok tovaru na sklade. Môžete ho tiež prepojiť s čítačkami čiarových kódov, čo vám zabezpečí, že vyskladníte správny produkt.
Detailnejšie porovnanie oboch možností:
Sklad v Exceli | Sklad v účtovnom programu | |
Prepojenie s e-shopom | nie | áno |
Upozornenie na nízku zásobu | nie | áno |
Pokročilé skladové analýzy | obmedzené možnosti | áno |
Chyby spôsobené ľudským faktorom | vysoké riziko | Nižšie riziko |
Zákaznícka podpora | nie | áno |
Možnosť prepojenia s čítačkami čiarových kódov alebo PDA | nie | áno |
TIP: Prečítajte si, ako posunúť skladovú evidenciu vášho e-shopu o úroveň vyššie.
Poriadok v sklade zabezpečí Money S3
Účtovný systém Money S3 s modulom Skladové hospodárstvo vám pomôže zabezpečiť perfektný systém v sklade. V jednom softvéri tak získate nástroj na vystavovanie faktúr aj vedenie skladovej evidencie.
Skladový softvér Money S3 môžete využívať, či už vediete sklad pre menšiu predajňu, e-shop, stredne veľký sklad alebo máte skladov viac. Hodí sa najmä, ak:
- nemáte dostatočný prehľad o tovare na sklade,
- trávite príliš veľa času aktualizáciou údajov v tabuľkách,
- často vám dochádzajú skladové zásoby,
- potrebujete urýchliť inventúry,
- obchodujete s tovarom, ktorý sa ľahko kazí,
- spracovávate väčší objem vratiek, výmen tovaru a reklamácií,
- nevyužívate kapacitu skladu naplno.
Skladový systém Money S3 môžete vyskúšať bezplatne vo verzii Money S3 Start. Alebo si rovno pozrite, aká je cena za skladový modul v plnej verzii Money S3.
Boli informácie v článku užitočné?
Hodnotenie iba pre užívateľov nášho blogu.