Aktuálne informácie k súčasnej situáciiViac informácií

Praktický sprievodca podnikateľa a živnostníka v dobe koronavírusu COVID-19

Solitea Slovensko, a.s. | 20. 03. 2020

Situácia, ktorá aktuálne vládne na Slovensku určite nikoho neteší. Je možné, že niektorí z nás sa dostanú do neočakávaných situácií. Okrem rôznych obmedzení riešime aj pracovnoprávne otázky, ktoré v tomto období vznikajú. Prinášame vám niekoľko tipov a rád, ako tieto komplikácie, čo najefektívnejšie vyriešiť.

Keď sa dá, pracujte z domu

Vyhnete sa zbytočnému kontaktu s ostatnými ľuďmi a prispejete k pomalšiemu šíreniu koronavírusu. Existuje množstvo nástrojov, ktoré vám prácu na diaľku zjednodušia:

  • Microsoft Teams – zadarmo telefonujete, chatujete a prednášate s nástrojom od spoločnosti Microsoft. Kvôli boju s koronavírusom ponúka Microsoft tento platený softvér zadarmo.
  • Google – uvoľnil Hangouts Meet, G Suite a G Suite Education pre svojich zákazníkov. Vďaka tomu sa zúčastní hromadného on-line stretnutia až 250 ľudí a môžete vysielať pre tisíce divákov.
  • iDoklad – na komunikáciu s účtovníkom a automatizáciu fakturovania vyskúšajte iDoklad. Na 30 dní budete mať všetky funkcie zadarmo.

Pre drvivú väčšinu Slovákov môže byť koronavírus prvou príležitosťou, kedy si tzv. home office vyskúšajú – Eurostat uvádza, že pravidelne z domu pracuje iba 3,6 % zamestnancov a občas využíva „domácu kanceláriu” len 5,4 % ľudí, zvyšok takú možnosť nemá alebo ju nevyužíva.

Psychológovia pre prácu z domu odporúčajú:

  • aspoň raz za deň choďte von (ak samozrejme nie ste v karanténe),
  • vytvorte si doma pracovný kútik,
  • stanovte si s kolegami jasné pravidlá komunikácie a zadávania práce,
  • občas si s kolegami zavolajte.

Ako sa správať a čo (ne)robiť na pracovisku

Ak vám vaša práca nedovoľuje prejsť na home office, dodržiavajte kľúčové hygienické zásady.

  1. Dôkladne a pravidelne si umývajte ruky, používajte dezinfekčné gély a mydlá.
  2. Čistite si mobily a ďalšie veci, ako peňaženku alebo tašku, dezinfekčnými utierkami.
  3. Používajte vreckovky na jedno použitie, ihneď ich vyhoďte.
  4. Nedotýkajte sa tváre, nekašlite do dlaní.
  5. Často vetrajte.
  6. Dodržiavajte vzdialenosť od kolegov aj ľudí, napríklad v MHD. Ideálne aspoň dva metre.
  7. Ak máte možnosť, noste rúško či respirátor a tiež ochranné rukavice.

Čo keď sa dostanete do karantény?

Po návrate zo zahraničia alebo pri akomkoľvek podozrení na koronavírus nariadila vláda 14-dňovú karanténu. V praxi to znamená, že má váš zamestnanec tzv. PN a musí zostať doma. Nechodí von, teda ani do práce – pri porušení karantény mu hrozí pokuta až 1 659 eur.

Ak sa zamestnanec cíti dobre a firma má vhodné podmienky, môže pracovať z domu. V tom prípade zamestnanec dostáva plný plat.

V prípade, že pracovať nemôže, musíte podľa zákonníka práce zamestnanca z práce ospravedlniť. Zároveň mu za čas trvania karantény vyplácate náhradu mzdy:

  • od 1. do 3. dňa platíte 25 % denného vymeriavacieho základu,
  • od 4. do 10. dňa platíte 55 % denného vymeriavacieho základu,
  • od 11. dňa má nárok na nemocenskú dávku od Sociálnej poisťovne.
Karanténa je povinná, ale aj počas nej zvládne váš zamestnanec množstvo práce, ak sa cíti dobre.

Karanténa je povinná, ale aj počas nej zvládne váš zamestnanec množstvo práce, ak sa cíti dobre.

Pri starostlivosti o dieťa preplatí Sociálna poisťovňa 14 dní ošetrovného

V súvislosti s uzatvorením škôl a škôlok majú rodičia nárok na ošetrovné po dobu 14 dní. Podmienkou je zaplatené sociálne poistenie a celodenná starostlivosť o dieťa do 10 rokov a 364 dní veku. Žiadosť o ošetrovné vyplníte on-line – formulár stiahnete z webu poisťovne a môžete ho odoslať e-mailom.

O ošetrovné musia znovu požiadať aj rodičia, ktorí ho získali už v minulom týždni, kedy zákaz fungovania škôl ešte neplatil na celom Slovensku.

Čo keď zamestnanci chcú zostať doma

Môžete sa kedykoľvek dohodnúť na dovolenke, neplatenom voľne alebo pracovnom voľne s náhradou mzdy, ktoré si zamestnanec odpracuje neskôr.

Pamätajte, že zdravie vás a vašich zamestnancov je najdôležitejšie.

Čo keď nie sú zákazky

Zamestnancom môžete nariadiť, aby do práce nechodili. V tom prípade ide o tzv. prekážku v práci na strane zamestnávateľa – po dobu trvania prekážky majú zamestnanci nárok na náhradu mzdy v priemernej výške.

Môžete sa však so zamestnancami dohodnúť na čerpaní náhradného voľna – za predpokladu, že ho dotyčný ešte nemá vyčerpané.

Ďalšou možnosťou je dohoda o čerpaní dovolenky. Nariadiť dovolenku, ale nemôžete zo dňa na deň. Zo zákona to musíte oznámiť 14 dní vopred a skrátenie lehoty je možné iba so súhlasom zamestnanca.

V krajnej situácii prerušte živnosť

Ak cítite, že je toho na vás naozaj veľa, máte možnosť prerušiť svoju živnosť – a to aj bez udania dôvodu. Zbavíte sa tým odvodových povinností a v budúcnosti môžete svoje podnikanie obnoviť.

Pozastavenie živnosti je možné minimálne na 6 mesiacov a najdlhšie na 3 roky.

Môžete to urobiť osobne na živnostenskom úrade alebo elektronicky. Vzhľadom na preťaženie úradov a obmedzenú pracovnú dobu je lepší on-line variant. Využite na to ústredný portál verejnej správy www.slovensko.sk, kde hľadajte Služby živnostenského registra.

Pripravte si:

  • občiansky preukaz s elektronickým čipom pripravený na elektronické podpisovanie,
  • čítačku čipových kariet,
  • aplikáciu na prihlasovanie (eID klient).

Po odoslaní elektronického formulára zaplatíte správny poplatok 2 eurá a následne vám bude doručené potvrdenie o prerušení živnosti. Zdravotnú poisťovňu o zmene informuje živnostenský úrad. Sociálnej poisťovni musíte zmenu sami oznámiť pomocou Registračného listu fyzickej osoby.

Veríme, že výnimočnú situáciu zvládnete. Opatrenia okolo koronavírusu COVID-19 sa menia každý deň. Sledujte aktuálne informácie, je pravdepodobné, že nová vláda príde s ďalším súborom opatrení na pomoc podnikateľom a živnostníkom. Držíme všetkým palce.

  • Boli tieto informácie užitočné?
  • ÁnoNie

Štítky článku

COVID-19

Najhľadanejšie

Money S3 Money S4 Money S5

Obľúbené články

Daňový kalendár

Ďalšie termíny

Slovník pojmov

eBook plný rád z praxe

Ako vybrať ekonomický a informačný systém

Ako vybrať ekonomický a informačný systém

Informácie k súčasnej situácii

V súvislosti so šírením ochorenia COVID-19 sme prijali potrebné, interné opatrenia k eliminácii možnej nákazy, a tak väčšina našich zamestnancov v súčastnosti pracuje z domu.

Chceme Vás však uistiť, že naše služby držíme na rovnakej úrovni, na akú ste zvyknutí. To sa nezmení ani v prípade, že by opatrenia vlády trvalo dlhšiu dobu. Zákaznícka podpora našich produktov bude fungovať bez akýchkoľvek obmedzení. Každý pracovný deň budú naši konzultanti od 8:00 do 16:30 vybavovať Vaše telefonické a písomné požiadavky na:

Aktuálne informácie k súčasnej situácii Vám budeme prinášať tiež na našom blogu.