Podnikanie / Účtovné programy/6 rozdielov medzi ERP a ORP, ktoré musí poznať každý podnikateľ
Prepojte svoje účtovníctvo s podnikaním
Pripojte sa k 20 000 používateľom.
Vyskúšajte zadarmo

6 rozdielov medzi ERP a ORP, ktoré musí poznať každý podnikateľ

6 rozdielov medzi ERP a ORP, ktoré musí poznať každý podnikateľ
Seyfor Slovensko, a.s.
30. 04. 2019
Doba čtení2 minúty čítania
Líbilo se5
6 rozdielov medzi ERP a ORP, ktoré musí poznať každý podnikateľ

Aby ste splnili zákonné požiadavky, potrebujete vedieť, čo všetko sa pri prechode na eKasu mení. Výhodou je, že mnoho povinností vám po novom odpadá, takže ušetríte čas i peniaze. V článku vám predstavíme dôležité rozdiely medzi ERP (elektronickou registračnou pokladnicou) a ORP (on-line registračnou pokladnicou).

1. Pripojenie na internet

Dáta o evidovaných tržbách sa v ERP ukladali do fiskálnej pamäte, ktorá bola povinnou súčasťou každej pokladnice. Bola zaplombovaná, aby s ňou nikto nemohol neoprávnene manipulovať. Keď k vám prišla kontrola, dáta si načítala práve z fiskálnej pamäte.

Systém eKasy funguje inak. Všetky údaje ihneď on-line posiela na servery finančnej správy. Preto je po novom povinné pripojenie pokladníc na internet. Tržby sa zároveň ukladajú aj na chránené dátové úložisko, ktoré je súčasťou ORP.

2. Zrušenie povinných servisov

V starom systéme hrali kľúčovú rolu servisné organizácie. Prevádzkovali ERP a minimálne raz za 5 rokov ste si od nich museli nechať povinne pokladnicu skontrolovať. Intervaly sa však riadili pokynmi výrobcov a tí často vyžadovali kontroly každý rok alebo dva. Teraz so svojou pokladnicou na žiadne povinné pravidelné servisy nemusíte.

3. Zrušenie knihy elektronickej registračnej pokladnice

Ďalšou povinnosťou, ktorá zanikla, je vedenie knihy ERP. Ešte pred zahájením evidencie ste s ňou museli na daňový úrad, aby vám pridelili a do knihy zapísali kód pokladnice (DKP). Neskôr sa do nej napríklad dopĺňali údaje o servisoch. V systéme eKasy túto knihu už viesť nemusíte.

4. Zrušenie povinnej dennej uzávierky

Podnikatelia s ERP museli každý deň, v ktorom prijali tržbu, urobiť dennú uzávierku. Vytlačené uzávierky mali povinnosť uchovávať po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli urobené. Pre ORP táto povinnosť už neplatí.

5. Zmena údajov na bločku

Bločky po novom obsahujú unikátny číselný identifikátor dokladu, ktorý prideľuje systém eKasa. Ďalšou novinkou je QR kód, pomocou ktorého si kupujúci ľahko overí, že ste tržbu skutočne zaevidovali.

6. Väčšia zodpovednosť podnikateľa

Za správne evidovanie tržieb ERP zodpovedal jej výrobca a servisná organizácia. V eKase má za svoju evidenciu zodpovednosť priamo podnikateľ. Výrobca síce garantuje, že má systém požadované funkcie (musí na to mať certifikáciu), ale za samotné prepojenie s eKasou a následné správne odosielanie údajov už zodpovedá podnikateľ.

Ste na eKasu pripravení?

Ak ste si ešte neoverovali, že je vaša pôvodná pokladnica pre eKasu vhodná, vyplňte si nasledujúci test (nájdete ho dole na stránke). Dozviete sa, či je vaše zariadenie pripravené na upgrade, alebo či budete potrebovať nové.

Vyplniť test a zistiť, ako riešiť eKasu

_________________________________________________________________________________________

Chcete byť v obraze, ako sa vyvíja dianie okolo eKasy? Sledujte našu facebookovú stránku Všetko o eKase.

 

Boli informácie v článku užitočné?

Hodnotenie iba pre užívateľov nášho blogu.

Áno
Nie
Vyzkoušejte si účetní program Money S3

Vyskúšajte si účtovný program
Money S3

Zadarmo a so všetkými funkciami

Prepojte svoje účtovníctvo s podnikaním
Pripojte sa k 20 000 používateľom.
Vyskúšajte zadarmo
Zavrieť reklamu
Prepojte svoje účtovníctvo s podnikaním
Pripojte sa k 20 000 používateľom.