Skryť menu
Skryť formulár
  • Domov > E-commerce > Fakturácia e-shopu: ako vystavovať faktúry správne

Fakturácia e-shopu: ako vystavovať faktúry správne

Solitea, a.s. | 06. 10. 2020

K úspešnému on-line podnikaniu potrebujete nie len perfektný e-shop a vyladené produkty, ale aj správne vystavené faktúry. Tie musia byť v súlade s daňovou legislatívou, ale zároveň ich tvorbou nemôžete stráviť mladosť. Čítajte, aké sú náležitosti faktúr pri e-shopoch a ako to majú s faktúrou platcovia a neplatcovia DPH.

Obsah

    Pri vystavovaní faktúry sa pozerajte na to, či je zákazník súkromná osoba alebo podnikateľ.

    • Súkromným osobám nemusíte vystaviť faktúru. Stačí, keď odvediete daň a zadáte ju do evidencie DPH a do kontrolného výkazu (pokiaľ ste platcom DPH).
    • Podnikateľom máte povinnosť vystaviť faktúru.

    Pre zjednodušenie procesov ale môžete vystaviť faktúru na každú objednávku.

    Neplatca DPH: ako na faktúry

    Pokiaľ ste neplatcom DPH, vystavujete faktúru na čiastku bez DPH. Nezáleží na tom, či vystavujte faktúru súkromnej osobe, ktorá nepodniká alebo podnikateľovi.

    DPH na faktúru vôbec nezmieňujte – uvediete len „nie som platca DPH“ a v hlavičke dokumentu napíšte „Faktúra“.

    Neplatcom zostávate, ak vaše príjmy za posledných 12 kalendárnych mesiacov neprekročili čiastku 49 790€.

    Platca DPH: ako na faktúry

    Pokiaľ vaše príjmy prekročia vyššie uvedenú hranicu, musíte sa stať platcom DPH. K plateniu DPH sa môžete prihlásiť aj dobrovoľne – je to pre vás výhodne, ak sú vaši zákazníci typickí tiež platcovia DPH.

    Pri vystavovaní faktúr musíte ku konečnej cene pripočítať DPH – teda 20% (základná sadzba) z ceny tovaru naviac. Tým získate finálnu cenu pre zákazníka.

    DPH na vstupe (tovar, ktorý ste nakúpili s DPH) aj na výstupe (tovar, ktorý ste predali s DPH) uvádzate v daňovom priznaní k DPH, ktoré podávate vždy 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia.

    Poznámka: K priznaniu podávate aj kontrolný výkaz (3 výnimky nájdete tu). Oboje musíte odovzdať za kalendárny mesiac alebo za kalendárny štvrťrok, a to podľa výšky vášho obratu.

    Nezabudnite si k svojmu e-shopu zaistiť aj skladový a účtovný systém

    • Faktúra a ďalšie doklady budú pripravené k zaúčtovaniu hneď v účtovnom systéme
    • Automatická synchronizácia stavu zásob na sklade a cien
    • Koniec nahadzovaniu údajov na dvoch miestach
    • Zefektívnenie a zrýchlenie vybavenie objednávok

    Ďalšie výhody nájdete na stránkach Money S3 pre e-shopy.

    Ako je to s DPH, keď máte dodávateľa zo zahraničia

    Pokiaľ nechcete byť platcom DPH a objednávate od dodávateľa z Európskej únie, sledujte si celkovú čiastku za nakúpený tovar bez DPH. Pokiaľ nepresiahne 14 000 eur za kalendárny rok, platcom DPH byť nemusíte. Pri vyššej čiastke už ale zo zahraničných nákupov DPH odvádzate. Žiadost o registráciu k DPH podajte pred nadobudnutím tovaru, ktorým by ste prekročili hranicu 14 000 eur.

    Tip: Pokiaľ ste to vy, kto dodáva službu do iného štátu, musíte vystaviť faktúru, aj keď nie ste platcom DPH.

    Ako na fakturáciu do zahraničia

    Pokiaľ dodávate tovar zo Slovenska zákazníkom do iných zemí EÚ, sledujte cenu dodaného tovaru. Keď presiahne ročný limit pre zásielkový predaj, ktorý si určuje každý štát zvlášť, musíte sa v ňom prihlásiť k DPH a odviesť daň.

    Pozrite sa na príklady limitov niektorých štátov EÚ pre rok 2020.

    štát EU

    ČR

    Nemecko

    Rakúsko

    Maďarsko

    limit, kedy sa stávate platcom DPH

    1 140 tisíc korún (približne 42 tisíc eur)

    100 tisíc eur

    35 tisíc eur

    35 tisíc eur (približne 12 066 tisíc forintov)

    Limity sa môžu každý rok meniť, tie aktuálne nájdete v zákone o DPH daného štátu.

    Náležitosti faktúry e-shopu pre platcov DPH

    Čo všetko musí obsahovať faktúra, stanovuje zákon o DPH v paragrafe 74. Na faktúru patrí:

    • meno a priezvisko predávajúceho podnikateľa alebo názov firmy, 
    • adresa sídla, miesto podnikania alebo bydlisko,
    • identifikačné číslo predávajúceho,
    • meno a priezvisko zákazníka alebo názov jeho firmy, adresa sídla, miesto podnikania alebo bydlisko,
    • identifikačné číslo zákazníka,
    • poradové číslo faktúry (chronologické),
    • dátum dodania tovaru, či služby alebo dátum zaplatenia,
    • dátum vystavenia faktúry,
    • množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh dodanej služby,
    • základ dane pre každú sadzbu dane a jednotkovú cenu bez zľavy a bez dane a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene,
    • uplatnená sadzba dane alebo oslobodenie od dane,
    • celková výška dane v eurách.

    Faktúry majú aj ďalšie náležitosti – napríklad formuláciu „vyhotovenie faktúry odberateľom“ alebo „prenesenie daňovej povinnosti“. Pokiaľ predávate zájazdy, použitý tovar alebo umelecké diela, na faktúrach slovne uvádzate informácie o úprave zdaňovania prirážky. Tieto položky faktúry stanovuje zákon o DPH v paragrafe 74 a nájdete ho napríklad na webe finančnej správy.

    Zjednodušená faktúra

    Zjednodušená faktúra je taký daňový doklad, ktorý neobsahuje všetky povinné položky, podľa paragrafu 74 zákona o DPH. Príkladom je:

    • doklad za tovar alebo službu v cene menej ako 100 eur vrátane DPH, ktorý nemusí obsahovať informácie o odberateľovi ani jednotkovú cenu bez dane,
    • doklad vyhotovený pokladnicou e-kasa klient, ak cena tovaru alebo služby vrátane dane uhradená v hotovosti nie je vyššia ako 1 000 eur alebo cena uhradená kartou nie je vyššia ako 1 600 eur (doklad nemusí obsahovať informácie o odberateľovi ani jednotkovú cenu bez dane),
    • alebo dobropis k už vydanej faktúre, na ktorý stačí uviesť len číslo pôvodnej faktúry a údaje, ktoré sa menia.

    Ako riešiť fakturáciu, keď máte e-shop

    Ak by ste mali každú faktúru vystavovať ručne napríklad v Exceli, čoskoro prestanete stíhať. Preto potrebujete vystavovanie faktúr automatizovať. Ide to cez on-line fakturačné systémy, napríklad iDoklad, v ktorom sa ľahko zorientujete aj bez väčších znalostí účtovníctva. Systém iDoklad, ktorý prepojíte s vaším e-shopom, obsahuje všetky legislatívne požiadavky na faktúry, takže ich klientom a vašim účtovníkom odovzdáte kompletné a v poriadku.

    Fakturujte on-line v iDoklade >>

    Fakturovať môžete aj vo vašom účtovnom či podnikovom (ERP) systéme. Pokiaľ máte e-shop prepojený s týmto systémom, nemusíte nič prepisovať. Účtovný systém si sám stiahne dáta a vám vygeneruje doklad v podobe faktúry, dodacieho listu či daňového dokladu. Pre e-shopy je vhodný účtovný systém Money S3, ktorý prepojíte s väčšinou bežných internetových obchodov.

    Fakturujte s modulom Fakturácia v účtovnom systéme Money S3 >>

    • Boli tieto informácie užitočné?
    • ÁnoNie

    Štítky článku

    E-commerce

    Najhľadanejšie

    Money S3 Money S4 Money S5

    Obľúbené články

    Vyskúšajte si účtovný program Money S3

    Zadarmo a so všetkými funkciami

    Minikurz online

    Buďte
    pri tom