Pri používaní elektronickej registračnej pokladnice občas vznikajú situácie, pri ktorých bežný používateľ nevie, ako presne má postupovať, aby sa vyhol pokutám za nesplnenie niektorej z povinnosti. Ak sa Vám nechce odpovede na Vaše otázky hľadať v zákonne (napr. 289/2008 alebo 361/2013), skúste ich nájsť v našom rýchlonávode, ktorý Vám prináša odpovede na najčastejšie otázky ohľadom používania elektronických registračných pokladníc. Čo teda robiť, keď:
Stiahnite si kompletný návod v PDF!
POZNÁMKA: Elektronickou registračnou pokladnicou (ERP) sú myslené ako registračné pokladnice, tak aj fiskálne tlačiarne spolu s nadradenou aplikáciou (napr. Money S3/S4/S5, S3 Kasa, Predajňa a iné).
Môže sa stať, že ERP vyhlási chybu a nevytlačí korektne účtenku. Ak to nie je niečo krátkodobé alebo ľahko opraviteľné (napr. vypnutá fiskálna tlačiareň, nevložená páska, nespravená denná uzávierka, vytiahnutý kábel), teda sa jedná o závažný, používateľom nezavinený dôvod prerušenia prevádzky ERP, tak je potrebné kontaktovať Vašu servisnú organizáciu (poväčšine spoločnosť, ktorá Vám ERP nasadila). Tá Vám buď poradí s riešením problému, alebo ak je to niečo závažnejšie, tak má 48 hodín od nahlásenia alebo odovzdania pokladnice do opravy na odstránenie poruchy.
Ak počas poruchy potrebujete vystavovať doklady, tak ste povinný vydávať paragóny, ktoré je potrebné následne po odstránení poruchy zaevidovať do ERP najneskôr do 10 dní od konca mesiaca, kedy bola funkčnosť ERP obnovená. Kópie paragónov a účtenky je potrebné archivovať päť rokov od konca roka v ktorom boli vyhotovené.
Zároveň ste povinný pri akomkoľvek prerušení prevádzky ERP ju zapísať do Knihy elektronickej registračnej pokladnice (časť Záznamy podnikateľa), kde zapíšete dátum, čas a dôvod prerušenia prevádzky, a tiež aj prípadný dátum a čas nahlásenia závažnej poruchy resp. odovzdania ERP do opravy vašej servisnej organizácií.
Upozorňujeme, že za závažné dôvody prerušenia sa nepovažuje výpadok elektriny alebo internetového pripojenia. Taktiež upozorňujeme, že servisná organizácia je zodpovedná nie len za samotný hardvér ERP, ale aj za prepojenie s nadradenou aplikáciou.
Poškodenie nalepenej plomby je daňovým úradom pri kontrole považované za závažný priestupok (samozrejme v závislosti od rozsahu poškodenia plomby). Preto vo vlastnom záujme, ak zistíte poškodenia plomby (odretie, natrhnutie), bezodkladne to nahláste Vašej servisnej organizácií, s ktorou si dohodnete spôsob nalepenia novej nepoškodenej plomby. Samozrejme nalepenie novej plomby sa zapíše do Knihy elektronickej registračnej pokladnice a servisná organizácia je povinná ohlásiť túto skutočnosť Daňovému úradu.
V prípade ak chcete zmeniť súčasnú servisnú organizáciu samozrejme je to možné. Dôvodov nato môžete mať viacero, od nespokojnosti so súčasnou až po ukončenie jej činnosti. Pre zmenu servisnej organizácie potrebujete odtlačok jej pečiatky prípadne meno fyzickej osoby a jej podpis do Knihy ERP. Túto zmenu následne nahlásite do 15 dní od zápisu v Knihe ERP daňovému úradu. Upozorňujeme, že v prípade potreby je možné mať v jednom momentne až dve servisné organizácie (využijete napr. v prípade nedostupnosti servisnej organizácie – ak je ním napr. živnostník, ktorý je na dovolenke).
Všetky údaje v hlavičke fiskálnej účtenky sú needitovateľné a teda aj keby sa jednalo o nepatrnú zmenu (napr. zmena čísla ulice), je potrebná výmena fiskálnej pamäte. Pri výmene Vám servisná organizácia odovzdá starú fiskálnu pamäť a vyčítaný elektronický žurnál, ktorý ste povinný archivovať do doby uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň. Do 15 dní po zmene údajov ste povinný zmenu zapísať do Knihy ERP a následne do 15 dní od zápisu do Knihy ERP ste povinný zmenu nahlásiť na daňovom úrade.
Nevykonanie výmeny fiskálnej pamäte po zmene údajov je považované za správny delikt.
Prechod z neplatiteľa DPH na platiteľa (takisto naopak) je dôvodom na výmenu fiskálnej pamäte. Platí to isté ako pri zmene iných údajov. Po zmenu tohto stavu je potrebné do 15 dní od zmeny spraviť zápis do Knihy ERP a do 15 dní od tohto zápisu ste povinný zmenu nahlásiť na daňovom úrade. Pri výmene Vám servisná organizácia odovzdá starú fiskálnu pamäť a vyčítaný elektronický žurnál, ktorý ste povinný archivovať do doby uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň.
[div class=info]INFO: Aj keď zákon 289/2008 hovorí, že zmenu IČ DPH je povinné zapísať do Knihy ERP a nechať si potvrdiť Daňovým úradom, tak v praxi sme sa v poslednej dobe stretli s tým, že Daňový úrad nepovažoval daný zápis za potrebný a ako relevantný podklad pre výmenu považoval kartičku o pridelení IČ DPH. Odporúčame si, ale danú skutočnosť vždy overiť na Vašom Daňovom úrade.[/div]
Dôvodom na ukončenie prevádzky ERP môže byť ako ukončenie činnosti spoločnosti, alebo pominutie dôvodov potreby využívať ERP, či jej predaj inej organizácií. V prípade akýchkoľvek dôvodov ste v tomto prípade povinný kontaktovať Vašu servisnú organizáciu pre vykonanie ukončenia prevádzky ERP. V rámci ukončenia prevádzky Vám servisná organizácia odovzdá vyčítaný elektronický žurnál, ktorý ste povinný archivovať do doby uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň. Zároveň na Vaše požiadanie môže vyňať aj fiskálnu pamäť (v prípade ak sa rozhodnete zariadenie predať, tak vyňať fiskálnu pamäť je nutné). Ukončenie prevádzky ERP potvrdí servisná organizácia do Knihy ERP a Vy máte 3 pracovné dni na nahlásenie tejto skutočnosti Daňovému úradu.
Neukončenie prevádzky ERP je považované za správny delikt.
ERP takto hlási, že sa blíži termín vykonania povinnej servisnej prehliadky resp. že termín vykonania už uplynul a do ERP nie je možné zadávať nové údaje, teda predávať (záleží od konkrétneho typu ERP a firmware, či sa zariadenie zablokuje, alebo len nepretržite hlási potrebu Servisnej prehliadky). Na povinnosť vykonať servisnú prehliadku upozorňuje ERP 60 dní pred uplynutím termínu (v drvivej väčšine je potrebné dané hlásenie potvrdiť stlačením klávesu alebo v servisnom programe). Servisnú prehliadku je potrebné podľa súčasnej legislatívy vykonať najmenej raz za 5 rokov, ale výrobcovia môžu pri certifikácii stanoviť iný interval kedy ERP začne prehliadku vyžadovať (pre ERP podporované a nasadzované spoločnosťou Seyfor Slovensko, a.s. je to podľa typu 1-2 roky).
Nevykonanie povinnej servisnej prehliadky je považované za správny delikt.
V prípade nejasností kontaktujte Vašu servisnú organizáciu.
Uvedené platí podľa zákona a vyjadrení Finančnej správy k 12.03.2018.
V prípade problémov s Vaším Money S3 kontaktujte prosím našu Zákaznícku podporu, a to buď písomne cez Zákaznícky portál, alebo telefonicky na čísle 0249 212 345 (iba pre užívateľov so zaplatenou službou Podpora a Aktualizácia).